söndag 1 november 2009

Jerusalem är diamanten bland ädelstenarna


Dag 4
Omid, blev frälst för 6 månader sedan. Han kommer från J Amritzers kyrka i Stockholm och har persisk bakgrund och var tidigare muslim. Han är personlig tränare och jobbar med diet rådgivning och har gett både mig och Johannes några goda råd. ”Det vilar något mäktigt över Jerusalem, jag njuter av att vara med på resan” sa han, då vi gick ned från Olivberget.
På Olivberget talade jag om det stora löftet, att Jesus ska komma tillbaka. Upprättelsen av Israel är ett stort tidstecken som annonsera denna händelse. Bibeln säger faktiskt att Messias en dag ska stå på Olivberget. Idag dramatiserade jag texten lite extra och berättade hur stora nyhetskanaler kommer att vara på plats, när världens nationer enligt Sakarja kap. 12 skall gå emot Jerusalem. Det blir extra sändningar på både TV 4, Rapport, Aktuellt och de stora nyhetskanalerna CNN och BBC när detta ska ske…. I Uppenbarelseboken står det ”Se han kommer med skyarna, och allas ögon skall se honom”.

Det tar 20 minuter att gå ned för Olivberget till Getsemane. Man passerar Tårarnas kapell (Dominus Flavius) det betyder Herren grät. I Getsemane talade Daniel till oss om Jesu kamp, Efter Gudstjänsten går gruppen runt bland Olivträd och sedan ett besök i Alla Nationers kyrka.

Utsikten från Olivberget slår det mesta. Man ser Sionsberg, Tempelberget där nu moskéerna står. Jerusalems mur och den igenmurade ”Gyllene porten”. Kidrondalen. Alla blir så betagna av utsikten och köpmännen väntar hela tiden på att gudstjänsten ska ta slut så de får sälja sina planscher och vykort. En pojke fick rida kamel.

Vi har en kvinna i gruppen som heter Gun, hon sitter i rullstol. Hennes son Robert är med och hjälper sin mamma. De är otroliga och det går så bra för dem och när det behövs ett extra handtag så finns flera till hands i gruppen.
Daniel sitter denna gång i min buss och guiden Joen och Johannes i den andra. När det är lite allsång i bussen så kan man tro att det är hel sångkör vi har med oss, oj vilken sångarglädje.

Idag besökte vi också övre salen. När vi kom in i den salen så stod 150 personer där från olika länder i Latinamerika, de sjöng och bad, hela atmosfären var laddad. När de var färdiga fortsatte vi. Johannes har en förmåga att predika om den Helige Ande och sedan få människor att öppna sig för dopet i Anden.

Vi vandrade sedan ned till Klagomuren, jag sa till min grupp; ”om ni nu har några klagomål på resan, så passa på och lämna dom vid klagomuren”. Sedan fortsatte vi in i gränderna i gamla stan, vi gick via Dolorosa, det sägs att affärsmännen får betala extra mycket för sin lokal hyra längs denna väg. Det är mycket turister, men de flesta gå förbi affärerna, ingen vill komma bort från gruppen. Inte långt från Gravkyrkan åt vi lunch. Sedan kunde alla gå och handla under en timmes tid. Jag köpte själv en axelväska i läder, först ville säljaren ha 110 usd men när vi var färdiga så fick jag betala 40 usd, jag var mycket nöjd ända tills Joen min guide kom från samma affär och köpte en likadan väska, han kom med ett stort leende, han hade bara betalt 20 usd för sin.

Ikväll har vi haft en trevlig sångkväll i lobbyn under det att vi suttit skönt i fåtöljerna och druckit kaffe, själv gillar jag inte kaffe så jag tog en kopp choklad. – Det sover man bra på. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar