måndag 2 november 2009

Jerusalem – Betlehem

Dag 5 Jerusalem – Betlehem
Idag besökte vi Trädgårdsgraven. Det kallas också Gordons Golgata. Först gick vi upp till utsiktsplatsen över Golgata kullen. Där ser man klippan som ser ut som en huvudskalle, kanske var det däruppe på kullen som Jesus korsfästes. Denna klippa har långt tillbaka hört ihop med Moria berget som kommer ut under Jerusalems murar några hundra meter därifrån. Det känns mäktigt. Sedan predikar Johannes för oss om Jesu död och uppståndelse. Jag tror jag kan säga att han talade rätt in i våra hjärtan. Sedan frågar han om någon vill bli frälst. 7 st räcker upp sina händer och beder med Johannes i frälsningens bön. Efteråt firar vi Herrens måltid. När mötet var slut sitter nästa alla kvar och så börja folk sjunga i anden, det är ljuvligt. Efter en stund går vi därifrån ned till den tomma graven. Alla vill gå in i graven. När vi lämnar platsen och kommer ut på gatan utanför så kommer en ung arab till mig. Så fort han ser mig skiner han upp. Han vet att jag brukar hjälpa honom att sälja kokos-choklad till gruppen. Jag berättar att han inte har någon pappa och han studera data och den som köper hjälper honom lite. Många köper och han blir ändå gladare. Jag trodde att jag bara skulle behöva hjälpa honom i 3-4 år, men nu har jag hjälpt honom i snart 10 år, så idag frågade jag om han inte blir färdig med sin datautbildning snart, - om 3 månader svarade han. – Vi får se!?
Sedan åkte vi till Betlehem och tittade på födelsekyrkan, åt en jätte god lunch och sedan besök i souveniraffären. Idag handlade gruppen mycket, men det finns fina saker i den affären, olivträdsarbeten, smycken, judiska symboler m.m. –Det kändes väldigt bra att besöka Betlehem idag. Jag hade ett intressant samtal med vår muslimske guide, Nasser. Han var en klok man och trots konflikten mellan judar och araber så kändes det som att det inte fanns hat och bitterhet hos honom mot judarna. Han var mest besviken på Arafat. – Om han ändå hade skrivit på freden år 2000, då hade vi inte haft någon mur som skiljer oss åt och livet hade varit mycket bättre för oss alla, säger han. Nasser ville inte ha någon två statslösning heller. Landet är så litet, det vore bättre om vi alla kunde samsas i samma land, både judar och araber, det var hans åsikt. –Det är inte enkelt, men det kändes hoppfullt med hans försonliga inställning och han trodde att 50% i Betlehem tyckte som han.
Besöket avslutades med ett gripande besök på Yad Vashem, minnesplatsen över judeutrotningen. Jag återkommer mer om detta vid annat tillfälle. Imorgon lämnar vi Jerusalem, många lämnar nog en bit av sitt hjärta kvar här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar