torsdag 5 november 2009

Petra

Dag 8 Petra
Redan kl 7 reste vi från hotellet i Eilat till gränsen. Några hade blivit sjuka och kunde inte följa med på Petra resan. 2 grabbar var heller inte nere i lobbyn då vi skulle åka. Jag ringer upp till deras rum. –Oj, var det idag vi skulle resa, sa de, vi kommer om 5 minuter, och efter 7-8 minuter var de i bussen.
På den Jordanska sidan mötte en ny guide oss. Han var ganska rolig och lite västerländsk i sitt tänkande. Han och jag hjälptes åt med guidningen. Gå inte bakom kamelerna varnade han, deras naturgas kan driva ett kraftverk. Petra kom på andra plats då jordens alla länder skulle rösta om vilka platser som skulle räknas till jordens sju underverk. Idag red jag på häst på väg in till klippstaden, det är så roligt, skulle vilja lära mig att rida på riktigt. "Sikh" (eller den smala passagen) in till klippstaden är fantastisk med de enorma bergsväggarna som reser sig 40 – 80 m lodrätt upp. Sedan alla dessa tempel, gravar, palats och teatern som rymmer 5000 personer utskurna i den rosafärgade sandstensklippan. Petra är värt ett besök. Jag har nog besökt platsen 25 ggr nu. Glömmer inte när jag var där första gången med min familj och min son Tobias sprang upp på det höga berget, "offerplatsen" och tog fantastiska bilder och vi tog familjebilder. Vi skulle få minnen för livet. Det var innan digital kamerans tid. Tyvärr fungerade inte en detalj inne i kameran så när filmen skulle framkalls blev alla bilder svarta. Jag har dock tagit en del nya bilder sedan dess. Är tillbaka i Eilat och har jag tagit farväl av gruppen och flyger hem en dag före de andra. Sitt nu på flygplatsen i Eilat. By By för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar