onsdag 4 november 2009

Dag 7 Eilat
Eilat är Israels semesterparadis med ett underbart sommarklimat året runt. Efter morgonsamlingen åkte ett 20 tal personer ned till Korall beach. Vi hyrde cyklop, snorkel och grodfötter. Vattnet var 26 grader varmt och idag ville vi titta på livet under vattenytan. Jag såg nog ett par tusen färgglada fiskar, allt från 10 cm till smala och långa fiskar på 1 meter och allting däremellan. Det måste vara ett paradis för dykare. Stämningen var på topp och det var säkert ca 30 grader i luften. Många semesterfirare missar tyvärr detta. Man behöver inte vara proffs, alla klara av att dyka här.
Det är väldigt sällan som folk blir magsjuka på våra Israelresor, men denna gång har ett 20-tal personer i vår grupp problem med sina magar och många vilar sig idag. Även vår medarbetare Daniel Viklund, stackars han. Hoppas han blir kry tills imorgon.
Senare på eftermiddagen hälsade jag på min vän Rafi, han har ett stort företag med båtuthyrning, vattenskotrar och mindre kryssningsbåtar. Hans pappa och mamma är judar som kommit från Marocko. Men de har så många arabiska vänner i Marocko så hans pappa är ofta och hälsar på där och Rafi brukar också resa dit på semester. Det känns alltid skönt att höra om vänskap mellan araber och judar. De är ju faktiskt släkt med varandra.
Rafi lovade mig att då Carin och jag kommer hit på en privat resa i slutet på november så skall vi få disponera en av hans stora motorbåtar själva, nyinköpt från USA med 150 hk motor. Henrik och Maria får också följa med på en V.I.P tur då.Jag har skapat en liten tradition på våra resor, och min guide Joen vill att jag fortsätter med den. En av de sista kvällarna bjuder jag ut reseledarna och guiden i vår grupp på en fin köttrestaurang. Vi åt på Boston grill och fiskrestaurang ikväll, för min del blev det en stor entrecote. Riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar