fredag 30 oktober 2009

Galilén och ”The miracles of Jesus”




Idag är det fredag. Deltagarna i vår grupp kan välja på att stanna på kibbutz hotellet som ligger vid sjön Gennesaret eller följa med på en extra utflykt till Golan bergen och senare till Nasaret.
Men allra först får hela gruppen vara med på en båttur på sjön. Vädret är inte det bästa idag. Det är regnigt men ändå ganska varmt. Trots regnet på förmiddagen är stämningen god. Daniel Viklund sjunger med gruppen och spelar på sitt medhavda dragspel. ”Vid Gennesaret en morgon fick jag se han komma fram…”, sedan talar han om Jesus som miraklernas Jesus. Hela området i Galilén påminner om Jesu underverk. På båten säljer de en Bibelkarta över Gennesaret med dess närområden. På kartan står det ”The miracles of Jesus”.
När vi är i land väljer ett 20 tal att stanna hemma, några av barnen vill bada i sjön, några åker in till Tiberias och 46 personer följer med på utflykten. Först reser de upp till Golan, de får höra guiden Joen berättar om krigen 1967 och 1973. Fram till 1967 hände det nu och då att syriska krypskyttar sköt mod Israeliska jordbrukare på östra sidan, det var på några ställen bara en tunn strandremsa som Israel hade vid östra stranden. Men så kom kriget 1967. Den dåvarande arabiska propagandan förkunnade att det skulle bli det sista kriget, judarna skulle krossas och kastas i havet. Så blev det inte. Israel intog hela Golan och gränsen flyttades många mil österut. Från bergstoppen Har Ben Tal ser man långt in i Syrien, (dock inte idag, för sikten var dålig på grund av vädret). Sedan fortsätter resan över Galliens vackra landskap och gruppen kommer till Nasaret Village, där kan man se hur livet fungerade i Nasaret på Bibelns tid, här finns olivpress, en gammal vinpress, fåraherdar och små boskapshjordar. Naturligtvis måste det finnas Olivträd i "Nasaret Village", tänk att ett Olivträd som är 400 år gammalt har omplanterats hit. Hur vågade de? Jag vågar knappt omplantera ett äppelträd som är 5 år hemma, då jag är rädd att det skall dö.
Den stora Bebådelsekyrkan reser sig mäktigt i Nasaret, byggd över den grotta där ”snickar-fästemön” blev himladrottning. Från en höjd i Nasaret får gruppen till sist se ut över den väldiga Harmageddonslätten, här skall enligt Uppenbarelseboken den sista kampen utkämpas.
Resan hem till hotellet går över den stora slätten. Kl 19 möts vi alla i matsalen, en gäst sa en gång på en av resorna, ”det är som varje middag är en brölloppsmidag”. 4 rätter varje kväll och här vid kibuttzerna är maten extra god. Inför varje resa bestämmer jag mig för att jag skall äta lite mindre, men frestad av den goda maten ändrar jag på detta och tänker, ”jag drar ned på mat intaget då jag kommer hem istället”, och när jag kommer hem, så skjuter jag på nytt på det beslutet..
Kvällen avslutas med en samling där Johannes talar om kallelsen och anknyter till att Jesus här kallade sina lärjungar.En härlig dag har fått sitt slut. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar